Завдання 1
У риб залежно від глибини занурення змінюється об’єм плавального міхура.1) Яка із зображених риб перебуває найближче до поверхні водойми?
А яка — найближче до дна?
2) У хрящових риб немає плавального міхура. Як вони обходяться без нього?
3) Чи згодився б акулі плавальний міхур? І чи можна його придбати в неказ- ковій ситуації?
Завдання 2
Мабуть, тобі доводилося спостерігати за плаванням риб (наприклад, акваріумних гупі) і за рухом човна по воді.Поясни, що спільного в будові риб та човнів. Порівняй їхній рух у воді.
Завдання 3
Дельфіни й риби зовні дуже схожі — вони мають тіло обтічної форми, плавці, чудово плавають і пірнають, усе своє життя проводять у воді. Проте біологи стверджують, що дельфіни не є рибами. Доведи це твердження.
Гіпотетичні ситуації
Завдання 4
Уяви «магазин», у якому тварина може собі придбати будь-який орган. Що можна запропонувати амфібіям для покращення їхніх можливостей? Чому? Які можливі наслідки таких змін організму?
Завдання 5
У казках та легендах трапляється міфічна істота — вогнедишний дракон. Якби такі дракони існували насправді, якими були б особливості їхньої будови, життєдіяльності та поведінки?
Завдання 6
Морські черепахи виходять на сушу для відкладання яєць, які заривають у пісок. Після цього вони повертаються у море. Коли ж на світ з’являються молоді черепашата, вони постають перед найнебезпечнішою в їхньому житті подорожжю: їм потрібно дістатися моря. При цьому їх підстерігають хижаки на суші, у воді і в повітрі. Зграї птахів на льоту хапають біжучих до води черепашат і ласують ними. Але найбільшої шкоди поголів’ю черепах завдають люди, які знищують їхні кладки яєць заради отримання цінного продукту для вишуканих страв. Запропонуй кілька заходів, що сприятимуть збереженню чисельності морських черепах.Завдання 7. Аналізуємо таблиці
У житті більшості кісткових риб є особлива подія — нерест. У цей час самки відкладають велику кількість ікринок у воду, а самці виділяють молочко з чоловічими статевими клітинами. Різні види риб утворюють різну кількість ікринок. У таблиці відображено деякі характеристики кількох видів риб.1) Яка риба відкладає найбільшу кількість ікринок?
2) Які з риб мають найменші розміри ікринок?
3) Які риби відкладають найменшу кількість ікринок?
4) Як можна пояснити, що ці риби відкладають так мало ікри?
Можеш вибрати найбільш імовірне пояснення з переліку (при цьому аналізуй дані таблиці).
А Ці риби мають надто малі розміри, щоб відкладати велику кількість ікри.
Б Ці риби прісноводні, а всі вони відкладають малу кількість ікринок.
В Ці риби турбуються про своїх нащадків, оберігають їх від небезпеки.
Г Вони мають велику тривалість життя і тому не поспішають розмножуватися.
5) Визнач правильність тверджень на основі аналізу даних
таблиці.
А Види риб, що мають більші розміри, відкладають
ікринки більших розмірів.
Б Риби, ікра яких більших розмірів, відкладають
більшу кількість ікри.
В Риби, ікра яких менших розмірів, відкладають більшу
кількість ікри.
Г Чим більше риба піклується про нащадків, тим менше ікринок вона відкладає.
Д Чим більше риба турбується про нащадків, тим менші розміри її ікринок.
Правильні тверлження:__________________________________________________________
6) Якщо риби відкладають так багато ікри, то чому кількість
риб у водоймах щороку не зростає?
7) Знайди інформацію щодо турботи риб про нащадків. Це
цікаво!
Завдання 8 Анаізуємо графіки
Запропонуй кілька гіпотез, що пояснюють можливу причину
таких змін.
Завдання 9
У різних хребетних тварин багато схожих ознак у будові та функціонуванні їхніх органів. Разом з тим є й багато відмінностей. Наведи приклади органів (або їх частин), які є в окуня, але відсутні в жаби. І навпаки.
На кількох прикладах поясни, як наявність чи відсутність
органів пов’язана із середовищем існування та способом життя тварин.
Завдання 10
Наведи приклади органів (або їхніх частин), які є у птахів (наприклад, у голуба), але відсутні у плацентарних ссавців (наприклад, у білки). І навпаки.
На кількох прикладах поясни, як наявність чи відсутність органів пов’язана із середовищем існування та способом життя тварин.Завдання 11. «ТАК» чи «НІ»
На малюнку зазначено, що деякі ознаки властиві одним тваринам, але не властиві іншим. Назви восьми тварин — КАШАЛОТ, ГАДЮКА, ВАРАН, МОРСЬКИЙ КІТ (Хвістокол), КОРОП, КРІТ, СОРОКА, ЗЕЛЕНА ЧЕРЕПАХА — зашифровано у восьми літерах (А, Б, В, Г, Д, Е, Є, Ж). Рухайся за схемою і з’ясуй, яка літера відповідає кожній із тварин.
Завдання 12. «ТАК» чи «НІ»
Самостійно (або разом з однокласниками) склади завдання
«ТАК» чи «НІ» про тварин типу Хордові.
Завдання 13. "Хто зайвий?"
У переліку тварин визнач, за якими критеріями кожна із них виявиться зайвою.
Якщо складно можна скористатися підказкою:
- середовище ( водне/наземно-повітряне);
- здатність до польоту;
- джерело їжі (хижі/ нехижі);
- відношення до людини (дикі/ одомащнені).
Завдання 14. Дихотомічний ключ
На схемі ( с. 33 внизу) подано класифікацію десяти тварин, яка грунтується на деяких ознаках, що вказані упродовж розподільних ліній.Визначте місце на схемі кожної тварини з переліку в таблиці.
Завдання 15. Смайлики
У смайликах зашифровано шість хребетних тварин: Біла акула, Морська ігуана,Карпатський тритон, Звичайна гадюка,Хамелеон єменський,Товстолобик білий.
У таблиці зазначено, як ознаки тварин зашифровано в елементах смайликів-їхніх модельних портретів.
Завдання 16. Малюємо смайлики
У таблиці показано які позначки відображають відповідні ознаки у смайликах- модельних портретах хребетних тварин.
Намалюй смайлики для тварин відповідно до "шифру" ознак, запропонованого у таблиці.
Завдання 17. Аналіз числових даних та графіків.
У таблиці відображено довжину й масу тіла деяких хребетних тварин та середовище їхнього існування.
1.Яке із тверджень правильно характеризує загальну закономірність?
А.Чим більша довжина тіла тварини, тим більша її маса.
Б.Чим більша довжина тіла тварини, тіи менша її маса.
2. Який із графіків відображає (наближено) взаємозв'язок між масою і довжиною тіла тварин?
3. У якому середовищі існування мешкают тварини найбільших розмірів? Чому?
Завдання 18. Група у групі.
Схематичне зображення показує
співвідношення між різними систематичними групами, які тобі вже відомі (типи,
класи, ряди, роди).
Систематична група А — найбільша група, яка об’єднує три менші систематичні
групи Б, які, у свою чергу,
об’єднують групи В.
Установи відповідність між назвами кіл на схемі та
систематичними групами тварин (типами, класами, родами).
Систематичні групи:
черепахи
хвостаті
хордові
акули
плазуни
хрящові риби
лускаті
земноводні
крокодили
Завдання 19. Група у групі.
Установіть відповідність між позначеннями кіл на схемі та систематичними групами тварин (типами. класами, рядами, підрядами).
Систематичні групи
Завдання 20. Група у групі.
Установіть відповідність між позначеннями кіл на схемі та систематичними групами тварин (типами. класами, рядами, підрядами).
Систематичні групи
- ссавці
- совоподібні
- хордові
- земноводні
- комахоїдні
- плазуни
- примати
- непарнокопитні
- лелекоподібні
- черепахи
- плахи
- пінгвіни
- гризуни
- безхвості
- крокодили
Завдання 21. Група у групі.
Намалюй схему "Група у групі" за прикладом попередніх завдань.
Систематичні групи
- горобцеподібні
- хордові
- пінгвіни
- акули
- птахи
- рукокрилі
- хрящові риби
- ссавці
- китоподібні
- дятлоподібні
Завдання 22. Спостереження за зимуючими птахами
Разом з однокласниками або самостійно проведи
спостереження за зимуючими птахами.
Варіант 1. Найзручніше здійснювати
спостереження за птахами на годівничці через вікно. Виготуй годівничку
відповідно до розмірів птахів, за якими будеш спостерігати. Скористайся
доступною інформацією про виготовлення різноманітних годівничок.
Розмісти свій виріб так, щоб було зручно
спостерігати за птахами з вікна. Поклади корм, який підходить для більшості
птахів: насіння соняшника (несолоне і несмажене, бажано трохи роздавлене),
зернівки вівса, пшениці. Якщо хочеш привабити синиць, яким необхідна твоя
допомога, — помісти шматок сала (теж несолоного!).
Визнач, які птахи прилітають до годівнички.
Для цього можна скористатися польовим визначником птахів «Птахи фауни України»,
виданим Українським товариством охорони птахів у 2002 р., або іншими джерелами
з фотографіями та докладним описом птахів. Після загального ознайомлення з
видами птахів, що прилітають до годівнички, розпочни щоденні спостереження і
веди щоденник, який зручно оформити у вигляді таблиці:
Бажано записувати кількість птахів, що
прилітають, за один і той самий проміжок часу (наприклад, 15 хв).
За результатами спостережень дай відповіді на
запитання.
- Птахи яких видів найчастіше прилітають до годівнички?
- Який корм полюбляють різні птахи?
- У яку погоду кількість птахів біля годівнички найбільша?
- Що тебе найбільше вразило в поведінці птахів під час спостереження за ними?
Можна зробити фото- і відеорепортажі про
птахів, яких вдалося залучити до годівниць.
Варіант 2. Спостереження за горобцями
Підгодовуй горобців узимку. Це можна робити і
без годівнички: просто насип корм на стежку чи на щільно втоптану ділянку, де
корм не провалиться у сніг. Найкращий корм для горобців — насіння соняшника (несолоне
й несмажене!), овес, пшениця, білий хліб.
Визнач, горобці якого виду (або яких видів)
мешкають поблизу твого дому та школи.
Відмінні ознаки двох видів горобців
Горобець польовий має коричневу «шапочку» на
голові, білі щоки із виразними чорними плямами, яких немає в горобця хатнього.
Горобець польовий має білий «комірець». Особини обох статей зовні не
відрізняються. Тому у зграї всі горобці схожі.
У горобця хатнього, на відміну від польового,
самці й самки різняться: самці мають велику чорну пляму на підборідді, горлі,
грудях, а верх голови у них темно- сірий, а не темно-бурий, яку самок. У зграї
хатніх горобців одразу помітно різницю між самцями й самками. За розміром
горобець хатній трохи більший, ніж горобець польовий.
Різняться вони і співом. На відповідних
сторінках Вікіпедії можна прослухати цвірінькання горобців обох видів. У
горобця хатнього воно односкладове, а в польового — різкіше, двоскладове.
Обчисли кількість горобців, які злітаються на
годування вранці, в обідню пору та ввечері. Результати спостережень записуй у
таблицю.
- Чи залежить кількість горобців, які прилітають на годування, від часу доби?
- Чи залежить кількість горобців, які прилітають на годування, від погодних умов?
- Яка їжа найбільше до вподоби горобцям? Чи залежить кількість горобців від виду корму?
- Якщо на годування прилітали горобці обох видів, які відмінності у їхній поведінці ви спостерігали?
Завдання 23. Вчимося мислити як учені-дослідники
У 1856 році біля берегів Італії уперше
впіймали лептоцефала — так звану скляну рибку. Тіло цієї істоти було пласким,
прозорим і тільки темні очі вказували на швидке переміщення їхнього власника.
За формою тіло скляної рибки нагадувало невеликий листок конвалії — довжиною
близько 7,5 см, а товщиною всього 1-3 мм. Будова цієї тварини була настільки
оригінальною, що її виділили в особливий ряд тварин з одним видом — лептоцефал.
Скляних рибок, на жаль, важко утримувати в
неволі. І тому спочатку спостереження за ними були нетривалими. Проте з часом
учені розкрили таємницю цих риб. Простежимо історію дослідження скляних рибок.
Закрий праву колонку таблиці будь-яким
непрозорим предметом (найкраще аркушем паперу) і покроково працюй спершу з
лівою, а потім із правою частиною таблиці (відкриваючи її після заповнення
лівої частини).
Відповідно до порад звертайся до блоку «Додаткова інформація», розміщеного
під таблицею.
Комментариев нет:
Отправить комментарий