РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТВАРИН. Частина І. Безхребетні

Завдання 1

У тілі деяких коралових поліпів мешкають одноклітинні водорості. На яких глибинах можуть проживати такі корали? Чому?

Завдання 2

У деяких країнах молюсків розводять на спеціальних фермах. Щоб вони швидше росли, до їхньої основної їжі додають крейду. Навіщо?

Завдання 3

Комахи розмножуються фантастично швидко. Через п’ять місяців потом- ство однієї мухи могло б досягти 7 600 000 000 особин. Але у природі цього не від­бувається. Чому?

Завдання 4

Аскариди — поширені у природі круглі черви, які мають кутикулу і линяють у процесі росту. Людська аскарида живе близько 12 місяців, самки мають довжину до 45 см, а самці — до 25 см. Бичачий ціп’як — стьожковий черв (тип Плоскі черви) досягає більших розмірів і живе до 10 років. Обидва паразити більшу частину життя проводять у тонкому кишечнику людини, де діють травні ферменти і достат­ньо перетравлених поживних речовин.

1) Чому ціп’яки втратили травну систему в процесі еволюції, а аскариди збе­регли і не зможуть без неї обходитися?

2) Запропонуй власну гіпотезу для відповіді на запитання. Чому кишечник хазяїна не перетравлює цих паразитів, доки вони живі, і перетравлює після їхньої природної загибелі.

Завдання 5

Паразити створюють чимало проблем своєму хазяїну. В якому випадку важче боротися з паразитом: якщо людина є остаточним хазяїном чи проміжним? Обґрунтуй відповідь на конкретних прикладах.

Гіпотетичні ситуації
Завдання 6
Уяви, що станеться, якщо всі комахи зникнуть. Опиши, які зміни відбудуться при цьому на Землі.

Завдання 7

Уяви, що муха захотіла стати великою (принаймні такою, Які зміни знадобилися б у її будові? 

Завдання 8

Що краще: хітиновий панцир чи мушля?Якось коник зелений зустрівся із садовим равликом. Дуже сподобалася йому смугаста мушля. Адже її не потрібно щоразу змінювати на нову, бо вона постійно росте разом із равликом. А от конику доводиться скидати свій тісний панцир і заво­дити новий, трохи більшого розміру. Водночас равлику сподобалися легкі хітинові шати коника. І в обох з’явилася мрія — обмінятися вбранням. Уяви обох тварин в інших покривах. Які вони матимуть переваги? З якими проблемами зіткнуться?

Завдання 9

На схемі зображено життєвий цикл печінкового сисуна.
Розвиток печінкового сисуна: 1 — дорослий паразит в організмі корови; 2 — яйця сисуна у зовнішньому середовищі (воді); 3 — вільноплаваюча личинка; 4 — личинкові стадії в організмі молюска (малого ставковика); 5 — личинкова стадія у воді; 6 — личинки, що прикріпилися до травинки.
1) Остаточним хазяїном цього паразита зазвичай є велика рогата худоба, вівці, кози, коні, бобри. Іноді людина теж заражається печінковим сисуном. Наприклад, у Львівській області з 1999 року зареєстровано 13 випадків зараження людей цим паразитом. Як це відбувається? І що потрібно (або не потрібно) робити, щоб цього не сталося? Обґрунтуй відповідь, спираючись на розуміння життєвого циклу паразита.

2) У різних регіонах України реєструють різний рівень зараження худоби печінковим сисуном: у зоні полісся - близько 30-40 %, у зоні лісостепу - близько 10-18 %. У Волинській області рівень зараження набагато вищий, ніж в Івано-Франківській. Як це можна пояснити? За потреби скористайся фізико-географічною картою України.

3) Вівці заражаються печінковим сисуном рідше, ніж корови. Рівень зараження овець становить усього 3-4 %. Як це можна пояснити?

Завдання 10

Одне з тяжких паразитарних захворювань (опісторхоз) спричиняє котячий сисун, що паразитує в печінці. Зазвичай його остаточними хазяями є коти, лисиці, ведмеді. Проте людина нерідко заражається цим паразитом. Життєвий цикл котячого сисуна відображено на схемі.
1) Чому остаточними хазяями цього паразита є саме коти, лисиці та ведмеді?

2) В Україні 1,32 % населення заражено котячим сисуном (результати досліджень 2011 р.). «Лідером» є Сумщина — тут у 35 % мешканців виявлено опісторхоз. В Україні 62 % хворих на цю недугу мешкає саме в Сумській області. За допомогою географічної карти проаналізуй особливості природних умов на території області. Як природні умови та традиції харчування сприяли високому рівню поширеності котячого сисуна?

Завдання 11. Смайлики

Розглянь зображення шести тварин. Усі вони — представники типу Членистоногі. У них багато спільного й відмінного.
Розподіли шість організмів на групи за різними критеріями (Кроки 1-3). Розпізнай, який смайлик відповідає кожному з організмів (Крок 4).











Крок 1. Визнач, до якого класу членистоногих належить кожна тварина, і впиши їхні назви у зазначені фігури.









Крок 2. Визначення середовища існування.







Крок 3. Наявність вусиків.











Крок 4. Створення модельних портретів. Визнач, у якому з «модельних портретів» зашифровано кожну тварину. Форма фігури відповідає класу тварин, форма рота — середовищу існування, забарвлення очей пов’язане з наявністю вусиків.









Крок 5. Портрет шостої тварини створи самостійно.
Для початку — дві підказки.








Завдання 12. Хто зайвий?

У переліку членистоногих тварин визнач, за якими критеріями кожна з них буде зайвою.
Перелік тварин.





Для початку - дві підказки
Занотуй назви тварин у відповідні овали згідно із зазначеними критеріями.
А тепер придумай і запиши критерії, за якими зайвими будуть дві інші тварини. До речі, правильні відповіді можуть бути різними. І твої критерії можуть відрізнятися від тих, які придумали твої однокласники. Головне — підібрати такий критерій, за яким три об’єкти можна об’єднати в одну групу і протиставити іншому, зайвому об’єкту.









Завдання 13. Хто зайвий? 

У переліку молюсків визнач, за якими критеріями кожен із них виявиться зайвим.
Перелік



Занотуй визначені тобою критерії (під овалами) так, аби щоразу інший молюск був зайвим. (Якщо потребуєш допомоги — підказки в наступному завданні.)














Завдання 14. Малюємо смайлики

Самостійно намалюй смайлики для таких молюсків: ВОСЬМИНІГ, МІДІЯ, СТАВКОВИК, ВИНОГРАДНИЙ СЛИМАК, ТРИДАКНА, ГОЛИЙ СЛИЗУН.

ЯК ВИКОНУВАТИ ЗАВДАННЯ. Пропонуємо скористатися попереднім завданням. У тебе є чотири визначених критерії розподілу молюсків на групи. їх треба «зашифрувати» в ознаки смайликів, додати назви кількох молюсків так, щоб усі смайлики були різними. Цього разу пропонуємо скористатися нашими критеріями, які можуть відрізнятися від твоїх (придуманих тобою у попередньому завданні). Спосіб «шифрування» ознак для смайликів подано у таблиці.









Намалюй смайлики для молюсків









Завдання 15. «ТАК» чи «НІ»

На малюнку зазначено, що деякі ознаки властиві одним тваринам і не властиві іншим. Назви восьми тварин — Краб, Мураха, Беззубка, Аскарида, Гідра, Рапана, Тридакна, Садовий слимак — зашифровано у восьми літерах (А, Б, В, Г, Д, Е, Є, Ж). Рухайся за схемою і з’ясуй, яка літера відповідає кожній із тварин.






















Завдання 16. Група у групі

На схемі показано співвідношення між різними систематичними групами, які тобі вже відомі (типи, класи, ряди). Систематична група А — найбільша група, яка об’єднує три менші систематичні групи Б. Одна з них — Б, об’єднує три ще нижчі в ієрархії систематики групи В (В1, В2, В3), Б2 — одну (В4), а от для Б3 менші групи на цій схемі не показані.

Установи, які систематичні групи відповідають зображеним на схемі колам.
Систематичні групи
1. Лускокрилі
2. Скорпіони
3. Ракоподібні
4. Павукоподібні
5. Таргани
6. Членистоногі
7. Комахи
8. Блохи



Завдання 17. Група у групі

Схематичне зображення показує співвідношення між різними систематичними групами, які тобі вже відомі (типи, класи, ряди, роди). Систематична група А — найбільша група, яка об’єднує три менші систематичні групи Б, які, у свою чергу, об’єднують групи В.

Установи відповідність між назвами кіл на схемі та систематичними групами тварин (типами, класами, родами).
Систематичні групи
1. Восьминіг
2. Ставковик
3. Молюски
4. Головоногі 
5. Наутилус
6. Рапана
7. Перлівниця
8. Двостулкові
9. Черевоногі
10. Кальмар


Комментариев нет:

Отправить комментарий