ВСТУП

Завдання 1.

Уяви, що зважили всіх тварин й усі рослини на Землі. Що виявиться важ­чим — рослини чи тварини? На якому малюнку правильно відображено співвід­ношення між масою всіх рослин та масою всіх тварин на планеті? Обґрунтуй свою думку.









Завдання 2. Розподіл ознак

У переліку зазначено 15 ознак, властивих організмам різних царств живої природи:
1.   Мають клітинну будову.
2. Клітини вкриті оболонкою (клітинною стінкою).
3. Клітини мають ядро.
4. У клітинах є вакуоля із клітинним соком.
5. Здатні до фотосинтезу.
6. Живлення гетеротрофне.
7. Живлення автотрофне.
8. Накопичують крохмаль як резервний вуглевод.
9. Накопичують глікоген як резервний вуглевод.
10. Зазвичай активно рухаються.
11. Зазвичай прикріплені до ґрунту чи іншого субстрату.
12. Мають тканини.
13. Здатні утворювати спори для розмноження.
14. Використовують кисень для дихання. 
15. Зазвичай поглинають їжу та кисень спеціальними органами.
Визнач, які з цих ознак властиві рослинам, тваринам, грибам (запиши номери ознак у таблицю). 

Які ознаки є спільними для всіх трьох царств живої природи?
_______________________________________________________________________
З якими організмами — рослинами чи грибами — у тварин більше спільних ознак? 
_______________________________________________________________________
Яка відмінність рослин і тварин, на твою думку, є визначальною?
_______________________________________________________________________

Завдання 3. Смайлики

Розподіли п’ять організмів на дві групи за різними критеріями (Кроки 1-3).
Розпізнай, який смайлик відповідає кожному з організмів (Крок 4).












Крок 1. Розподіли організми на дві групи за способом живлення. Відповідно, у круг упиши назви гетеротрофів, а у квадрат — автотрофів.









Крок 2. Розподіли організми за середовищем існування (упиши їхні назви у від­повідні фігури та поруч з ними).






Крок 3. Розподіли організми на групи залежно від здатності до активного пере­міщення у просторі (упиши їхні назви у відповідні фігури).








Крок 4. Розпізнавання модельних портретів. Визнач, якому організму відповідає кожен зі смайликів.
ЯК ВИКОНУВАТИ ЗАВДАННЯ. З попередніх кроків (1-3) можна зрозуміти, що форма фігури залежить від способу живлення, форма рота — від середо­вища існування, забарвлення очей — від здатності до руху.
Наприклад, перший смайлик відповідає ламінарії: квадрат — тому що авто- троф; посміхається — тому що мешкає у воді; очі білі — бо у просторі активно не переміщується.
Запиши назви кожного організму в таблиці під відповідним смайликом.




Завдання 4. «ТАК» чи «НІ»

На малюнку зазначено, що деякі ознаки властиві одним тваринам, але не властиві іншим. Назви чотирьох тварин — Акула, Заєць, Лебідь, Оса — зашифровано в чотирьох літерах (А, Б, В, Г). Рухайся за схемою і з’ясуй, яка літера відповідає кожній із тварин
ЯК ВИКОНУВАТИ ЗАВДАННЯ. Якщо тварина літає, рухайся за стрілкою «ТАК», якщо не літає — то, звісно, що за стрілкою «НІ». Наприклад, визначимо місце акули на цій схемі. Вона не літає, тому переходимо у праву частину малюнка за стрілкою «НІ». Акула плаває, тож за стрілкою «ТАК» визначаємо, що акулу позначено літерою «В».


                                           ТВАРИНИ



Завдання 5. «ТАК» чи «НІ» (ускладнене, порівняно з попереднім)

На малюнку вказано, що деякі ознаки властиві одним тваринам, але не влас­тиві іншим. Рухайся за схемою і встанови, які літери відповідають кожній із восьми тварин: Акула, Заєць, Лебідь, Оса, Синиця, Кажан, Медуза, Дощовий черв’як.

ВІДПОВІДЬ (літери не збігаються з використаними у завданні 4!)

 









Завдання 6. Хто зайвий?

Встановлення зайвого об’єкта в переліку та критеріїв «зайвості».
! ЯК ВИКОНУВАТИ ЗАВДАННЯ
Змалечку ми вміємо шукати зайвий об’єкт у будь-якому переліку.
 Наприклад: у переліку
















А чи має це завдання інші відповіді? Наприклад, зайвими можуть бути латаття, кокосова пальма або повитиця. Це залежить від того, який критерій ми оберемо.
Тож занотуй у відповідних овалах назви «зайвих» і «незайвих» організмів із переліку

(ЗАЄЦЬ — ПОВИТИЦЯ — ЛАТАТТЯ - КОКОСОВА ПАЛЬМА) відповідно до зазначених критеріїв:















Завдання 7. Моделюємо

Організм тварин і людини можна порівняти з державою, у якій є керівні органи, транспортні шляхи, енергетичні станції, підприємства з переробки одних речовин та створення інших.

1.У запропоновану схему-модель упиши назви систем органів, які виконують відповідні функції.





Назви систем органів:



 2. Поясни, чому (за якими ознаками) саме ці системи ти визначив як керівні.
  
 3. На схемі стрілочки ведуть не тільки від керівних систем до інших, а й у зво­ротному напрямку. Навіщо органам, які керують організмом, отримувати інформацію від інших органів?


Завдання 8. Вчимося проводити дослідження

Історія одного «дитячого» дослідження.
П’ятикласник Марк дуже любить тварин. Із телереклами він дізнався, що вітамінізований корм певної фірми (назве­мо її «Фірма X») сприяє швидкому росту кошенят. Марк вирішив перевірити прав­дивість рекламних обіцянок на власному кошеняті.
Що ж зробив п’ятикласник?
1.     Купив вітамінізований корм у розрахунку на 2 тижні.
2.      Зважив кошеня на початку дослідження. Маса — 800 г.
3.      Годував кошеня відповідно до інструкції — протягом двох тижнів.
4.      Зважив кошеня через 2 тижні. Маса зросла до 1050 г.
Висновок Марка: вітамінізований корм сприяє росту і збільшенню маси коше­нят. Отже, реклама «Фірми X» - правдива.
Чи все правильно зробив Марк?
Чи виникли у тебе сумніви щодо експерименту Марка та його висновків? Які поради ти можеш надати? Запиши свої сумніви і поради.

_____________________________________________________________________________



А тепер переглянь зауваження досвідчених учнів-дослідників.

Висновки, зроблені Марком, не можна вважати обґрунтованими. Маса кошеняти, швидше за все, збільшилася б і при годуванні звичайним кормом. У дослідженні не було КОНТРОЛЬНОГО ВАРІАНТА — кошенят, які отримували б звичайний корм (невітамінізований).

Також експериментальне дослідження варто проводити на більшій кількості об’єктів — потрібно збільшити так званий об’єм вибірки (для кожного варіанта).

Поради: для цього дослідження необхідно взяти дві групи кошенят (най­краще з одного виводка, принаймні одного віку) щонайменше по п’ять у кож­ній (можна досліджувати кошенят друзів і знайомих). Визначити масу кожного кошеняти на початку експерименту. Годувати першу групу звичайним кормом, другу — вітамінізованим. Через 2 тижні повторно визначити масу кожного кошеняти. Встановити приріст маси на кожного і на кожну групу разом. Порів­няти і зробити висновки.

















Комментариев нет:

Отправить комментарий