Завдання 1.
Уяви, що зважили всіх тварин й усі рослини на Землі. Що виявиться важчим — рослини чи тварини? На якому малюнку правильно відображено співвідношення між масою всіх рослин та масою всіх тварин на планеті? Обґрунтуй свою думку.
Завдання 2. Розподіл ознак
У переліку
зазначено 15 ознак, властивих організмам різних царств живої природи:
1. Мають клітинну будову.
2. Клітини вкриті оболонкою (клітинною стінкою).
3. Клітини мають ядро.
4. У клітинах є вакуоля із клітинним соком.
5. Здатні до фотосинтезу.
6. Живлення гетеротрофне.
7. Живлення автотрофне.
8. Накопичують крохмаль як резервний вуглевод.
9. Накопичують глікоген як резервний вуглевод.
10. Зазвичай активно рухаються.
11. Зазвичай прикріплені до ґрунту чи іншого субстрату.
12. Мають тканини.
13. Здатні утворювати спори для розмноження.
14. Використовують кисень для дихання.
2. Клітини вкриті оболонкою (клітинною стінкою).
3. Клітини мають ядро.
4. У клітинах є вакуоля із клітинним соком.
5. Здатні до фотосинтезу.
6. Живлення гетеротрофне.
7. Живлення автотрофне.
8. Накопичують крохмаль як резервний вуглевод.
9. Накопичують глікоген як резервний вуглевод.
10. Зазвичай активно рухаються.
11. Зазвичай прикріплені до ґрунту чи іншого субстрату.
12. Мають тканини.
13. Здатні утворювати спори для розмноження.
14. Використовують кисень для дихання.
15. Зазвичай поглинають їжу та кисень спеціальними органами.
Визнач, які з цих ознак властиві рослинам, тваринам, грибам (запиши номери ознак у таблицю).

Які ознаки є спільними для всіх трьох царств живої природи?
Визнач, які з цих ознак властиві рослинам, тваринам, грибам (запиши номери ознак у таблицю).

Які ознаки є спільними для всіх трьох царств живої природи?
_______________________________________________________________________
З якими організмами — рослинами чи грибами — у тварин більше спільних ознак?
_______________________________________________________________________
Яка відмінність рослин і тварин, на твою думку, є визначальною?
Яка відмінність рослин і тварин, на твою думку, є визначальною?
_______________________________________________________________________
Завдання 3. Смайлики
Розподіли п’ять організмів на дві групи за різними критеріями (Кроки 1-3).
Розпізнай, який смайлик відповідає кожному з організмів (Крок 4).
Крок
2. Розподіли організми за середовищем існування (упиши їхні назви
у відповідні фігури та поруч з ними).
Наприклад, перший смайлик відповідає ламінарії: квадрат — тому що авто- троф; посміхається — тому що мешкає у воді; очі білі — бо у просторі активно не переміщується.
Запиши назви кожного організму в таблиці під відповідним смайликом.
Завдання 4. «ТАК» чи «НІ»
На малюнку зазначено, що деякі ознаки властиві одним тваринам, але не властиві іншим. Назви чотирьох тварин — Акула, Заєць, Лебідь, Оса — зашифровано в чотирьох літерах (А, Б, В, Г). Рухайся за схемою і з’ясуй, яка літера відповідає кожній із тварин
ЯК ВИКОНУВАТИ ЗАВДАННЯ. Якщо тварина літає,
рухайся за стрілкою «ТАК», якщо не літає — то, звісно, що за стрілкою «НІ».
Наприклад, визначимо місце акули на цій схемі. Вона не літає, тому переходимо у
праву частину малюнка за стрілкою «НІ». Акула плаває, тож за стрілкою «ТАК»
визначаємо, що акулу позначено літерою «В».
Завдання 5. «ТАК» чи «НІ» (ускладнене, порівняно з попереднім)
На малюнку
вказано, що деякі ознаки властиві одним тваринам, але не властиві іншим.
Рухайся за схемою і встанови, які літери відповідають кожній із восьми тварин:
Акула, Заєць, Лебідь, Оса, Синиця, Кажан, Медуза, Дощовий черв’як.
ВІДПОВІДЬ (літери не збігаються з використаними у завданні 4!)
Змалечку ми вміємо шукати зайвий об’єкт у будь-якому переліку.
Наприклад: у переліку
А чи має це завдання інші відповіді? Наприклад, зайвими можуть бути латаття, кокосова пальма або повитиця. Це залежить від того, який критерій ми оберемо.
Тож занотуй у відповідних овалах назви «зайвих» і «незайвих» організмів із переліку
(ЗАЄЦЬ — ПОВИТИЦЯ — ЛАТАТТЯ - КОКОСОВА ПАЛЬМА) відповідно до зазначених критеріїв:

1.У запропоновану схему-модель упиши назви систем органів, які виконують відповідні функції.
3. На схемі
стрілочки ведуть не тільки від керівних систем до інших, а й у зворотному
напрямку. Навіщо органам, які керують організмом, отримувати інформацію від
інших органів?
Завдання 5. «ТАК» чи «НІ» (ускладнене, порівняно з попереднім)
ВІДПОВІДЬ (літери не збігаються з використаними у завданні 4!)
Завдання 6. Хто зайвий?
Встановлення зайвого об’єкта в переліку та
критеріїв «зайвості».
! ЯК
ВИКОНУВАТИ ЗАВДАННЯ. Змалечку ми вміємо шукати зайвий об’єкт у будь-якому переліку.
Наприклад: у переліку
А чи має це завдання інші відповіді? Наприклад, зайвими можуть бути латаття, кокосова пальма або повитиця. Це залежить від того, який критерій ми оберемо.
Тож занотуй у відповідних овалах назви «зайвих» і «незайвих» організмів із переліку
(ЗАЄЦЬ — ПОВИТИЦЯ — ЛАТАТТЯ - КОКОСОВА ПАЛЬМА) відповідно до зазначених критеріїв:

Завдання 7. Моделюємо
Організм тварин і людини можна порівняти з державою, у якій є керівні органи, транспортні шляхи, енергетичні станції, підприємства з переробки одних речовин та створення інших.1.У запропоновану схему-модель упиши назви систем органів, які виконують відповідні функції.
Завдання 8. Вчимося проводити дослідження
Історія одного «дитячого» дослідження.
П’ятикласник Марк дуже любить тварин. Із телереклами він
дізнався, що вітамінізований корм певної фірми (назвемо її «Фірма X») сприяє
швидкому росту кошенят. Марк вирішив перевірити правдивість рекламних обіцянок
на власному кошеняті.
Що ж зробив п’ятикласник?
1.
Купив
вітамінізований корм у розрахунку на 2 тижні.
2.
Зважив кошеня
на початку дослідження. Маса — 800 г.
3.
Годував кошеня
відповідно до інструкції — протягом двох тижнів.
4.
Зважив кошеня
через 2 тижні. Маса зросла до 1050 г.
Висновок
Марка: вітамінізований корм сприяє росту і збільшенню маси кошенят. Отже,
реклама «Фірми X» - правдива.
Чи все правильно зробив Марк?
Чи
виникли у тебе сумніви щодо експерименту Марка та його висновків? Які поради ти
можеш надати? Запиши свої
сумніви і поради.
_____________________________________________________________________________
А тепер переглянь зауваження досвідчених учнів-дослідників.
Висновки, зроблені Марком, не можна вважати обґрунтованими. Маса кошеняти, швидше за все, збільшилася б і при годуванні звичайним кормом. У дослідженні не було КОНТРОЛЬНОГО ВАРІАНТА — кошенят, які отримували б звичайний корм (невітамінізований).
Також експериментальне дослідження варто проводити на більшій кількості об’єктів — потрібно збільшити так званий об’єм вибірки (для кожного варіанта).
Поради: для цього дослідження необхідно взяти дві групи кошенят (найкраще з одного виводка, принаймні одного віку) щонайменше по п’ять у кожній (можна досліджувати кошенят друзів і знайомих). Визначити масу кожного кошеняти на початку експерименту. Годувати першу групу звичайним кормом, другу — вітамінізованим. Через 2 тижні повторно визначити масу кожного кошеняти. Встановити приріст маси на кожного і на кожну групу разом. Порівняти і зробити висновки.
_____________________________________________________________________________
А тепер переглянь зауваження досвідчених учнів-дослідників.
Висновки, зроблені Марком, не можна вважати обґрунтованими. Маса кошеняти, швидше за все, збільшилася б і при годуванні звичайним кормом. У дослідженні не було КОНТРОЛЬНОГО ВАРІАНТА — кошенят, які отримували б звичайний корм (невітамінізований).
Також експериментальне дослідження варто проводити на більшій кількості об’єктів — потрібно збільшити так званий об’єм вибірки (для кожного варіанта).
Поради: для цього дослідження необхідно взяти дві групи кошенят (найкраще з одного виводка, принаймні одного віку) щонайменше по п’ять у кожній (можна досліджувати кошенят друзів і знайомих). Визначити масу кожного кошеняти на початку експерименту. Годувати першу групу звичайним кормом, другу — вітамінізованим. Через 2 тижні повторно визначити масу кожного кошеняти. Встановити приріст маси на кожного і на кожну групу разом. Порівняти і зробити висновки.
Комментариев нет:
Отправить комментарий